3 حالت تفکر: تفکر جانبی، واگرا و همگرا

۶ بازديد
یک اصل اصلی انسانیت توانایی ما در تفکر انتقادی و با تخیل و خلاقیت است. بنابراین، منطقی است که توانایی ما  و تصمیم برای انجام این کار به طور مداوم از برخی جهات ما را به عنوان یک گونه تعریف می کند. تفکر انتقادی تا حدی شامل اجتناب از سوگیری های شناختی است.
علاوه بر این، این جهش بزرگی نیست که بگوییم توانایی و تمایل به تفکر انتقادی و دقیق و خلاقانه از نظر اهمیت جایگزین دانش محتوا می‌شود، اما این یک بحث برای روز دیگری است. به طور کلی، این موضع ماست که تفکر انتقادی برای دانش‌آموزان از اهمیت بالایی برخوردار است. در ادامه با تعاریف متفاوت همگرا با واگرا توضیح داده شده است.
گزیده و نمای کلی ویکی پدیا تفکر همگرا
"تفکر همگرا اصطلاحی است که توسط جوی پل گیلفورد ابداع شده است" (که همچنین اصطلاح روش تفکر "متضاد"، "تفکر واگرا" را ابداع کرده است).
این به طور کلی به معنای توانایی دادن پاسخ «درست» به سؤالات استانداردی است که به خلاقیت قابل توجهی نیاز ندارند، به عنوان مثال در اکثر وظایف در مدرسه و در آزمون‌های استاندارد چند گزینه‌ای برای هوش.
 
تفکر همگرا اغلب در ارتباط با تفکر واگرا استفاده می شود. تفکر همگرا نوعی تفکر است که بر ارائه پاسخی واحد و ثابت برای یک مسئله تمرکز دارد. تفکر همگرا به عنوان ابزاری در حل خلاقانه مسئله استفاده می شود. هنگامی که فردی از تفکر انتقادی برای حل یک مشکل استفاده می کند، آگاهانه از استانداردها یا احتمالات برای قضاوت استفاده می کند. این در تضاد با تفکر واگرا است که در آن هنگام جستجو و پذیرش بسیاری از راه‌حل‌های ممکن، قضاوت به تعویق می‌افتد.
گزیده و نمای کلی ویکی پدیا در مورد تفگر واگرا
«تفکر واگرا یک فرآیند فکری یا روشی است که برای ایجاد ایده‌های خلاقانه با کاوش در بسیاری از راه‌حل‌های ممکن استفاده می‌شود. اغلب در ارتباط با همکار شناختی خود، تفکر همگرا، که مجموعه خاصی از مراحل منطقی را برای رسیدن به یک راه حل دنبال می کند، استفاده می شود، که در برخی موارد راه حل «درست» است. در مقابل، تفکر واگرا به طور معمول در یک جریان خود به خودی و آزاد رخ می دهد.
 
در مقابل، تفکر واگرا معمولاً به شیوه‌ای خود به خود، جریان آزاد و «غیر خطی» رخ می‌دهد، به طوری که بسیاری از ایده‌ها به صورت شناختی نوظهور تولید می‌شوند. بسیاری از راه حل های ممکن در مدت زمان کوتاهی بررسی می شوند و ارتباطات غیرمنتظره ای ایجاد می شوند. پس از تکمیل فرآیند تفکر واگرا، ایده ها و اطلاعات با استفاده از تفکر همگرا سازماندهی و ساختار می شوند.
تفکر جانبی
گزیده و نمای کلی ویکی پدیا
«تفکر جانبی حل مشکلات از طریق یک رویکرد غیرمستقیم و خلاق، با استفاده از استدلالی است که بلافاصله آشکار نیست و شامل ایده هایی است که ممکن است تنها با استفاده از منطق گام به گام سنتی قابل دستیابی نباشند.
برای درک تفکر جانبی، مقایسه تفکر جانبی و تفکر انتقادی ضروری است. تفکر انتقادی در درجه اول به قضاوت در مورد ارزش صدق عبارات و جستجوی خطاها می پردازد. تفکر جانبی بیشتر با «ارزش حرکتی» اظهارات و ایده ها سروکار دارد. یک فرد از تفکر جانبی برای حرکت از یک ایده شناخته شده به خلق ایده های جدید استفاده می کند.
منبع مطلب: اینجا

تاثیر خواب بر یادگیری کودکان

۳ بازديد
ایسنا/فارس یک فوق‌تخصص روانپزشکی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اهمیت خواب و تاثیرات آن بر سلامت، در سنین مختلف، به برخی دلایل بروز اختلال خواب در کودکان و نوجوانان پرداخت.
دکتر سارا ده‌بزرگی چهارشنبه ۲۴ اسفند در یک کارگاه آموزشی گفت: خواب کافی و با کیفیت برای سلامت جسم و روان همه افراد جامعه به‌ویژه کودکان و نوجوان اهمیت زیادی داشته و بر رشد افراد این گروه سنتی تاثیر قابل توجهی دارد؛ زیرا بدن کودک و نوجوان طی مراحل خواب، هورمون رشد ترشح می‌کند؛ بنابراین در صورت مواجهه فرد با کم‌خوابی، با گذشت زمان، احتمال بروز تغییرات جسمی، عاطفی و ذهنی وجود خواهد داشت.
ده‌بزرگی ادامه داد: کودک برای رشد، یادگیری و عملکردهای مناسب، به خواب کافی و با کیفیت نیاز دارد؛ کم‌ خوابی، روی خُلق و خوی کودک اثر گذاشته و عملکرد او را تحت‌ تاثیر قرار می‌دهد.
این فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان گفت: مدت زمان خواب مورد نیاز در سنین مختلف متفاوت است، اما این زمان طی ۲۴ ساعت و چُرت‌های طی روز با افزایش سن فرد کاهش خواهد یافت.
عضو هیئت علمی علوم پزشکی شیراز در اطلاق ابتلا به بی‌خوابی در افراد، گفت: زمانی که میزان ساعت و همچنین کیفیت خواب برای مدتی مناسب نبوده و فرد از میزان ساعت و کیفیت خواب خود راضی نباشد و طی روز احساس نشاط کافی را نداشته باشد، می‌گوییم دچار بی‌خوابی شده است.
علل بی‌خوابی
ده‌بزرگی دلایل بروز بی‌خوابی را متنوع ذکر و اضافه کرد: رویدادها و استرس‌های روزانه، ترس شبانه، ناتوانی والدین برای برقراری روال منظم خواب و بیداری کودک، بیماری‌های جسمی و مشکلات روان‌پزشکی نظیر افسردگی، اختلالاتی نظیر دوقطبی، بیش‌فعالی، بی‌توجهی، وسواس و ... می‌تواند از علل ابتلای افراد به بی‌خوابی باشد.
این پزشک فوق‌تخصص خاطرنشان کرد: اختلالات روانی به خصوص اختلالات اضطرابی نیز می‌تواند باعث مشکلات در خواب کودک و نوجوان شود؛ موضوعی که می تواند خود را به صورت ترس از خوابیدن به تنهایی، دیر خوابیدن، بیدار شدن‌های مکرر، کابوس و وحشت شبانه و ... نشان دهد.
او گفت: خواب ناکافی و بی‌کیفیت باعث افزایش احتمال ابتلای کودک و نوجوان به بیماری‌های مختلف به خصوص اختلال در عملکردهای شناختی، یادگیری اجتماعی و ... خواهد شد.
عضو هیئت علمی علوم پزشکی شیراز افزود: اختلال خواب در کودکان به شکل‌های مختلف و با نشانه‌های متفاوتی بروز کرده و منجر به ایجاد تنش، اختلالات شناختی، نداشتن اعتماد به نفس، فشارهای عصبی، استرس و اضطراب می شود.
این فوق‌تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان توصیه کرد: در صورت مشاهده این علایم، به ویژه زمانی که این علایم تداوم داشته باشد، لازم است برای انجام مداخلات رفتاری یا در صورت نیاز دارو درمانی به روانپزشک یا روانپزشک اطفال و نوجوان مراجعه کنیم.