دلیل بی تفاوتی و بی حالی کودکان چیست؟

۷ بازديد
کودکان عموماً فعال و پر انرژی هستند. به همین دلیل است که یافتن کودکان بی انگیزه امری رایج نیست. دقیقاً به همین ترتیب، هنگامی که این اتفاق می افتد، مهم است که دلایل اصلی این رفتار را کشف کنید.
نحوه تشخیص بی انگیزگی در کودکان
خیلی معمول نیست که بچه ها تنبل یا بی تفاوت باشند. درست برعکس تمایل دارد که درست باشد. اکثر کودکان سرشار از انرژی و روح هستند. بنابراین، مهم است که دقیقاً معنای بی تفاوتی کودک را تعریف کنیم.
 
وقتی از بی‌تفاوتی در کودکان صحبت می‌کنیم، به کسانی اشاره نمی‌کنیم که نمی‌خواهند مسئولیت‌های خود را انجام دهند. این کاملاً طبیعی است که بچه ها در برابر انجام تکالیف یا کارهای خانگی مقاومت کنند. در عوض، کودکان بی تفاوت حتی در مورد بازی یا گذراندن وقت با دوستان بی تفاوت هستند.
 
مواقعی وجود دارد که آنها به فعالیت هایی که قبلاً آنها را انگیزه می دادند، بی علاقگی کامل نشان می دهند. در این لحظات است که والدین نگران می شوند و باید تلاش کنند تا دریابند پشت این رفتار چیست.
 
برای برداشتن گام‌های مناسب برای کمک به فرزندتان، پیدا کردن آنچه واقعاً در جریان است، مهم است.
 
 
 
 
چه چیزی باعث بی تفاوتی برخی از کودکان می شود؟
بی انگیزگی می تواند نتیجه عوامل متعددی باشد. وقتی بچه ها بی تفاوت هستند، در مورد فعالیت های روزانه بی علاقگی نشان می دهند. برای والدین مهم است که علت این فقدان انگیزه را دریابند.
 
در زیر، ما به برخی از عواملی که می‌تواند منجر به بی‌تفاوتی یا تنبلی در کودکان شود، نگاهی می‌اندازیم.
 
مشکلات با کودکان دیگر
در بسیاری از موارد، ظاهر تنبلی می‌تواند نشانه‌ای از یک مشکل اساسی جدی‌تر باشد. به عنوان مثال، اگر کودکی در برقراری ارتباط با سایر کودکان هم سن مشکل دارد. همچنین ممکن است نشانه ای باشد که کودک از سوی همسالان خود قلدری را تجربه می کند.
تغییرات مورد علاقه
در موارد دیگر، ظاهر بی‌علاقگی می‌تواند نتیجه یک تغییر ساده در علایق کودکان باشد. گاهی اوقات کودکان در مورد برخی از فعالیت های تفریحی بی انگیزه نشان می دهند زیرا آنها دیگر آنها را دوست ندارند.
 
نداشتن روال
فقدان ثبات یا روتین می تواند باعث تنبلی یا بی تفاوتی کودکان شود. تغییر مداوم و غیرقابل پیش بینی بودن می تواند پیدا کردن فعالیت هایی که از آنها لذت می برند را برای کودکان دشوار کند.
 
برای والدین مهم است که به فرزندان کوچک خود برنامه های روزمره و احساس ثبات را ارائه دهند. هر دوی این عوامل به آنها کمک می کند تا بعداً به مسائل رفتاری جدی تری مبتلا نشوند.
 
چگونه به کودکان بی تفاوت انگیزه دهیم؟
به تغییرات توجه کنید
مهمترین کاری که والدین می توانند انجام دهند توجه به هر نوع تغییری است که کودک ارائه می دهد. هنگامی که این تغییرات ظاهر شدند، بسیار مهم است که والدین کشف کنند که چه چیزی باعث آنها شده است. آیا در مدرسه مشکل دارد؟ آیا این ربطی به عزت نفس فرزندم دارد؟ آیا علایق او به سادگی تغییر کرده است؟
 
با کودک صحبت کنید
ارتباط در هر نوع رابطه ای کلیدی است، اما با بچه ها مهم تر است. صحبت کردن با فرزندتان نه تنها برای یافتن آنچه در حال وقوع است، بلکه برای ایجاد انگیزه در او نیز ضروری است.
 
بر اساس آنچه کشف می کنید، والدین باید اقدامات اصلاحی انجام دهند. به عنوان مثال، شاید پسر شما دیگر علاقه ای به بازی فوتبال نداشته باشد، اما به بازی بسکتبال علاقه مند است. در این صورت بهتر است او را تشویق کنید تا در فعالیت هایی که دوست دارد شرکت کند و خودش هم انگیزه را پیدا کند.
 
 
 
تغییرات مورد علاقه
خیلی از بچه ها هستند که علایق و سلیقه شان مدام تغییر می کند. والدین می توانند سعی کنند آنها را برای فعالیت های مختلف ورزشی و تفریحی ثبت نام کنند تا زمانی که چیزی را پیدا کنند که واقعاً به آن علاقه دارند.
 
یک روال ایجاد کنید
برای اینکه کودکان احساس ثبات داشته باشند، ایجاد یک روال مهم است. می‌توانید کارهای ساده‌ای مانند آوردن ظروف او به سینک، آبیاری گیاهان، مرتب کردن تخت و غیره را به او اختصاص دهید. به این ترتیب، کودک خود را درگیر می‌کنید و به توانایی او در انجام این کارها اعتماد می‌کنید.
 
همانطور که قبلاً اشاره کردیم، بی تفاوتی در کودکان یک موضوع رایج نیست. با این حال، در برخی مواقع و تحت شرایط خاص، بی تفاوتی ممکن است ایجاد شود. این معمولاً تا زمانی که والدین اقدامات لازم را برای اصلاح آن انجام دهند مشکل جدی نیست. به این ترتیب از بدتر شدن آن و آسیب رساندن به کودک در دراز مدت جلوگیری می کنند.
 
منبع: مقاله

نکاتی در مورد پوشاندن لباس نوزاد در هوای معتدل

۶ بازديد

پوشاندن لباس نوزاد

براساس بررسی گروهی از پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی تهران، پوشاندن لباس زیاد به نوزاد در هوای معتدل یا گرم ضمن این که باعث از دست رفتن مقدار زیادی آب و املاح از بدن او شده و به گرمازدگی نوزاد بیانجامد، می تواند به عارضه نرمی استخوان در نوزاد نیز منجر شود.
به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا منطقه علوم پزشکی تهران؛ گروهی از پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی تهران در مطالعات خود دریافتند پوشاندن لباس زیاد در هوای معتدل یا گرم و نیز گذاشتن نوزاد در کنار بخاری یا هر وسیله گرمابخش دیگری، می تواند باعث از دست رفتن مقدار زیادی آب و املاح از بدن او شده و به گرمازدگی وی منجر شود.
تحمل کودکان نسبت به گرما و سرما به اندازه بزرگسالان نیست و کودک همانقدر که در مقابل سرما آسیب پذیر است گرمای زیاد و پوشاندن بیش از حد لباس می تواند برایش مضر باشد.
یکی از راه های مقابله با گرمازدگی، دفع گرمای اضافی از طریق تعریق است و با پوشاندن بدن توسط لباس‌های متعدد و سنگین یا بدون منفذ، فرایند تغییر و دفع گرما مختل می شود و در اصطلاح پزشکی سیکل معیوب، برای ایجاد عوارض گرمازدگی به وجود می آید. همچنین هوای گرم و بالا رفتن دمای بدن و استفاده از پوشش زیاد، ممکن است باعث شود در هر ساعت فرد تا چند لیتر آب از دست بدهد و حتی در مواردی دچار شوک شود.
علاوه بر گرمازدگی که در اثر بالا رفتن بیش از حد حرارت بدن ایجاد می شود و در صورت عدم درمان می‌تواند با مرگ و میر در حدود 90 درصد همراه باشد از دیگر عوارض پوشش زیاد کودک می توان به نرمی استخوان اشاره کرد؛ بنابراین توصیه می شود افراد مختلف، هر روز به مدت حدود 30 دقیقه با پوشش و لباس کم یا 10 دقیقه با لباس زیر در مقابل آفتاب قرار گیرند تا با ساخته شدن ویتامین D و انجام فرایند های لازم از بروز مشکل کمبود ویتامین D و نرمی استخوان جلوگیری شود.